kris2.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Onderzoek3
 
Ik heb nu de website www.sexservicegids.nl bekeken. Daarop staat o.a. een overzicht van clubs en privé-huizen in Nederland.
 
Ik heb een telling gemaakt van het aantal clubs en privé-huizen; dat zijn er 300.
 
Van 29 van die bordelen werd op de website van het desbetreffende bordeel aangegeven hoeveel vrouwen daarin werkten. Gemiddeld waren dat er 13,483. Er was een grote spreiding. Het hoogste aantal was 60, het laagste aantal was 4. De standaard deviatie was 10,442. Omdat de spreiding zo hoog is en er zo weinig bordelen zijn waarvan vastgesteld hoe groot het aantal dames is wat er in werkt, wordt de onzekerheidsmarge erg groot. Laten we zeggen dat in elke club gemiddeld tussen de 10 en 17 vrouwen werken. (ik gebruikte daar een speciaal formuletje voor, foutwaarde=standaard-deviatie/wortel(aantal)/0,6. Uiteindelijke getal ligt tussen de {gemiddelde-foutwaarde} en de {gemiddelde+foutwaarde}, ik ga uit van een 95% waarschijnlijkheid.)
 
Verrek, wat ik hier zeg klopt niet helemaal, maar wél bijna. Volgens dat Excel-programma moet ik voor de foutwaarde eerder iets van 1,96 X standaarddeviatie / wortel(aantal) gebruiken. Dus 1,96 ipv 1/0,6~1,66. Maar ja, het gaat om het idee. (7-7-2006)
 
Als je nu die 300 bordelen vermenigvuldigt met 13,483 (gemiddeld aantal dames per bordeel), dan werken er in totaal 4045 prostituees in clubs en privé-huizen. Rekening houdend met foutwaarden: tussen de 3000 en 5000.
 
Dat is vreemd, want in de raamprostitutie werken er iets van 4000 vrouwen. Zou dat betekenen dat er ongeveer evenveel prostituees in clubs en privé-huizen werken als achter de ramen? Ik dacht dat er twee keer zoveel prostituees in clubs en privé-huizen werken als achter de ramen!! Hmmmmm, alhoewel, op hookers.nl is die verhouding ook ongeveer gelijk.
 
Er zouden in totaal iets van 12000 prostituees in clubs, privé-huizen en massagesalons moeten werken.
 
Ik zal een speurtocht beginnen om zoveel mogelijk clubs en privé-huizen te lokaliseren.
 
OEPS, ik heb net ontdekt dat er ook nog een apart gedeelte met massasesalons staat op sexservicegids.nl. Die moet ik ook nog meerekenen!!!
 
Okay als ik die massagesalons meereken kom ik op de volgende getallen:
aantal clubs/privé-huizen/massagesalons waarvan bekend hoeveel vrouwen er werken
35
gemiddeld aantal vrouwen in die bordelen
12,457
spreiding in aantal vrouwen
10,612 (standaard deviatie)
foutwaarde in gemiddelde
2,990
totaal aantal clubs/privé-huizen/massagesalons in Nederland
377
geschat aantal prostituees in clubs/privé-huizen/massagesalons
4696 (tussen de 3600 en 5800)
 
Het scheelt niet zoveel met eerst dus. Zoveel massagesalons zijn er niet. Als ik dus gelijk heb dan zijn er in clubs/privé-huizen/massagesalons niet veel prostituees dan achter de ramen (ongeveer 4000 achter de ramen).
 
En.... alles wat ik nu zeg is nu al achterhaald, want op hookers.nl staan veel meer adressen van privé-huizen/clubs/massagesalons.
 
....voor Gelderland althans.
 
Plus er zijn ook nog parenclubs die prostituees toelaten. Ingewikkeld allemaal.
 
Hmmmm..... en er is ook nog sexyplanet.nl.
 
Poging nummer 3:
aantal clubs/privé-huizen/massagesalons waarvan bekend hoeveel vrouwen er werken
48
gemiddeld aantal vrouwen in die bordelen
11,771
spreiding in aantal vrouwen
9,557 (standaard deviatie)
foutwaarde in gemiddelde
2,299
totaal aantal clubs/privé-huizen/massagesalons in Nederland (die ik heb geteld)
460
geschat aantal prostituees in clubs/privé-huizen/massagesalons
5414 (tussen de 4357 en 6472)
 
Nog steeds een teleurstellend aantal.
 
Het is opvallend dat op hookers.nl in de recensies ineens bordelen opduiken die niet op sexservicegids.nl en sexyplanet.nl staan. 1 op de 3 bordelen op hookers.nl staat niet op die websites. Bijelkaar staan er op sexservicegids.nl en sexyplanet.nl 376 bordelen. Als ik veronderstel dat één derde daarvan ontbreekt dan moeten er in werkelijkheid 566 bordelen zijn. Ik kan mijn schatting van 5414 omhoogtrekken naar 6666 (tussen de 5364 en de 7967). Maar ik kom lang niet aan de 12000 die er zouden moeten zijn.
 
Update 19-1-2006:
En ik weet nu hoe dat komt, want ik heb de verkeerde getallen met elkaar zitten vergelijken. Volgens de (wijlen) mr A de Graafstichting is er over 1 jaar een groot verloop onder de prostituees. Op jaarbasis kunnen er dus 12.000 prostituees in clubs, privé-huizen en massagesalons werken, maar op dag of weekbasis is dat misschien maar 6000. En dat komt ongeveer overeen met m'n schatting.
“We schatten het aantal dat op jaarbasis in de Nederlandse prostitutie werkt op 25.000. Maar de doorstroom is groot. Prostituees wisselen regelmatig van werkplek. Het aantal prostituees dat op dag- of weekbasis werkt, wordt dan ook geschat op 12.500.”)
 
Aan de andere kant is het ook weer zo dat er veel illegale bordeeltjes bestaan waar gewoonlijk iets van drie vrouwen werken. Dat soort bordeeltjes worden "wippercelen" genoemd. Er wordt over geschreven in het rapport Tippelen na de zone:
Over de omvang van andere vormen van (verborgen) prostitutie in Zuidoost moeten we nog terughoudender zijn. We schatten het aantal ‘wippercelen’ op tenminste 20, hetgeen neerkomt op 80-100 prostituees.
 
Snap je 'm? Er werken in een bepaalde wijk in Amsterdam dus al 80-100 prostituees in illegale bordelen. Hoeveel zouden het er in heel Nederland wel niet zijn? Het zou om duizenden vrouwen kunnen gaan!
 
Update 14 Maart,2006
En nu weet ik dat ik er helemaal naast zit wat betreft mijn schatting over het aantal bordelen en de vrouwen die erin werken. In Rotterdam alleen al zijn er bijvoorbeeld 120 clubs en privé-huizen (90 privé-huizen). Ik heb er totaal maar 55 geteld!
 
Dan kom ik trouwens wel op een paradox, want dat betekent toch dat er veel meer prostituees zijn dan er altijd werd gedacht! In heel Nederland zijn er dus misschien wel 2000 bordelen. Ga ervan uit dat daar gemiddeld MINSTENS 6 vrouwen in werken, dan kom je op 12000 prostituees op elk moment. Op jaarbasis is dat het dubbele. En dan heb je het nog niet over de prostituees die in andere sectoren werken (zoals raam, straat, escort, thuis....).
 
Update 20 Mei 2006
Er zijn 750 legale bordelen in Nederland (raambordelen niet inbegrepen).
Zie dit artikel van 2 Januari 2006:
Het laatste jaar is het aantal bordelen met een vergunning gedaald van achthonderd naar 750..... In 2002, toen het bordeelverbod werd opgeven, waren er 1100 bordelen met een vergunning. Nu zijn er nog maar 750 over. 
 
Als ik gebruik maak van deze informatie en ik weet dat er per bordeel tussen de 9 en 13 vrouwen werken (ik heb een nieuwe schatting gemaakt aan de hand van 63 bordelen), dan kun je ervan uitgaan dat in die bordelen tussen de 6800 en 9700 prostituees werken. (een beetje afronden, maak er 7000 en 10000 van)
 
Update 7 Juli 2006
Ik corrigeer die stomme fout (dat met die 1/0,6), en dan kom ik op tussen de 6400 en 9500 prostituees die in die bordelen werken. (ik heb intussen ook wat meer bordelen met aantallen gevonden, nu zijn het er 68 met gemiddeld 10,6 prostituees, standaarddeviatie 8,8 en foutwaarde 2,1) Ik vind dat nog steeds niet echt bevredigend. Zo lukt het nooit om het aantal prostituees in Nederland te schatten. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds geen manier in om het aantal raamprostituees te berekenen.
 
Maar... ik heb wel wat over escortbedrijven. Ik heb een telling gehouden op de Kamer van Koophandel en verschillende advertentiesites (sexservicegids.nl enzo), en ik heb er 226 geteld. Maar volgens TAMPEP zijn het er 260. Ik heb van 55 escortbedrijven (door hun internetsites) kunnen schatten hoeveel vrouwen er werken, en het zijn er gemiddeld 14,1 met een standaarddeviatie van 11,4 en een foutwaarde van 3. Als je uitgaat van die 260 genoemd door TAMPEP dan zouden er tussen de 2900 en 4500 vrouwen als callgirl moeten werken. (ik heb trouwens ook 597 bordelen geteld, ik kom er meer dan 150 tekort.)

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Categorieën
Onestat
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl